tirsdag 12. april 2011

Vanilje ekstrakt - hjemmelaget - oppskrift!


Jeg bruker en del vanilje ekstrakt når jeg baker kaker, men den er dessverre ikke tilgjengelig i norske butikker. Heldigvis tar familien med når de reiser frem og tilbake fra usa. Jeg fant flere oppskrifter på nettet om hvordan man kan lage vanilje ekstrakt selv. Denne oppskrift har jeg lyst til å dele med dere.....

Jeg brukte:
ca. 250 ml vodka
5 vaniljestenger
og et rent glass (Norgesglass type)

Denne vodka er fra hjemmestaten min, Texas :-)

Bruk ca. 250 ml vodka, varm den gjerne opp slik at den kommer damp fra den - men ikke la den koke!

Jeg kjøpte to forskjellige typer vaniljestenger, den fra Toro var litt større og lukten av vanilje var kraftigere enn den fra Santa Maria - jeg vet ikke om det har noen betydning for den sluttproduktet. Det finnes flere sorter vaniljestenger og det er greit å blande dem sammen. 

Her er glasset fra Santa Maria - kanskje pga en var fra en lukket pose mens den andre var i glass kan også påvirke lukten på de. 

Her er de to forskjellige ved siden av hverandre. Den jeg holder er Santa Maria sin.

Masse gode frø inn i her - herlig!

Ha alt opp i Norgesglasset.

Og rist godt i 30 sekunder.

Her er den etter risting. Råden om hvor ofte det skal ristes varieres, noen sier daglig, andre sier hvert tredje dag - dette for å sikre en god blanding av både vodka og vanilje.  La den står i en mørk plass og den er klar til bruk etter 8 uker. Etter du har brukt opp litt over halvparten, kan du tilsett et par ekstra vaniljestenger og vodka slik at den er fullt igjen, vent så en uke til den er klar for bruk igjen. Den vil nok blir mørkere etter hvert. Jeg gleder meg til å se resultatet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar